Célkeresztben a Credobus Mosonmagyaróvár Utánpótlás bázisa

Schmatovich Gábor, a Credobus Mosonmagyaróvár Utánpótlás szakmai igazgatója bemutatja az egyesület utánpótlás bázisát, képzési módszereit és jövőbeni terveit.
Forrás: www.mte1904.hu
Az
MKC kézilabda csapata, a Győri ETO FC elleni bajnoki mérkőzésre egy kampánnyal
rukkolt elő "Dobj egy labdát címmel..."melynek célja, hogy minél több gyermeket a
mozgásra buzdítsanak. Köztudott, hogy az MTE-nél Ti is fontosnak tartjátok ezt
az elvet. A labdarúgás megismertetésével és megszerettetésével veszitek rá a
gyerekeket a friss levegőn való mozgásra. Ezzel tulajdonképpen ugyanazt
valósítjátok meg, ami a kézis lányok célja. Miként zajlik az MTE-nél egy-egy
toborzó akció?
Azt gondolom, hogy a jelenlegi társadalmi viszonyok és szokások mellett, a
sportolásnak a szerepe felértékelődött. Elcsépelt szólamnak tűnik, de nap, mint
nap szembesülünk az elkényelmesedett életmód káros hatásaival és negatív
következményeivel. Minden alkalmat ki kell használni arra, hogy a gyerekeket
minél korábban hozzászoktassuk a sportoláshoz, az aktív életvitelhez. Magam
részéről nagyon pozitív kezdeményezésnek tartom ezt. Kicsit magunk ellen
szólva, gyakorlatilag mindegy, hogy egy fiatal 6-8 évesen milyen sportágban kezdi
el az alapokat, hosszútávon számára az lesz a legfontosabb, hogy ráérezzen arra
a pluszra, amit úgy vélem, csak a mozgás tud megadni számára. Amikor elkezdtük
az utánpótlásunk felépítését, több alkalommal is hirdettünk toborzókat, de most
már tervezettebb módon, hosszútávon gondolkodva építkezünk. Ennek ellenére év
közben több alkalommal hirdetünk ilyen lehetőségeket, főleg olyan területeken,
ahol erre nagy szükségünk is van (női vonal).
Néhány
mondat erejéig be tudnád mutatni az MTE utánpótlás képzését? Melyek a legfőbb
irányelvek?
Lassan 4 éve kezdtük el újraszervezni az MTE utánpótlás nevelését. A másik
helyi csapattól gyakorlatilag különválva (MITE), de mégis együttműködve egy új
irányvonalat vázoltunk fel. Az alap elképzelés szerint, meghatározott
létszámokkal, napi szintre lebontott szakmai munkával a helyi szinten egy olyan
rendszert akartunk létrehozni, amely lehetőséget biztosítson arra, hogy
hosszútávon kapjanak olyan képzést a tehetséges Mosonmagyaróvár környéki
játékosok, hogy a későbbiekben akár a felnőtt csapatunkban, akár magasabb
szinteken is megállják a helyüket. Nagy hangsúlyt fektettünk kezdetben az
úgynevezett preakadémiai korosztályok felépítésére. Az első időszakban
realizálni és kitapasztalni kellett az ideális létszámokat és kialakítani a
saját stílusunkat, munkaritmusunkat. Azt gondolom, hogy ez egy olyan építkezés,
amelyben sohasem lehet hátradőlni, minden nap tanulunk valami újat,
tapasztalunk valamit, észreveszünk valami hibát a programban, de akik az első
pillanattól ismerik a munkánkat, azok megerősíthetik, hogy minden szinten
előrébb tartunk a 4 évvel ezelőtti helyzetünktől.
Kik
alkotják az edzői Team-et? Hogyan esett éppen rájuk a választás?
Környékbeli, fiatal, ambiciózus, nyitott, azt gondolom, hogy nagy
munkabírású szakemberek. Ezek a tulajdonságok közül egyedül a kor, ami nem
mérvadó, hiszen ez független attól, viszont őszintén megvallva, egy MTE UP edző
munkarendje és időbeosztása egy családos ember számára jóval több konfliktus
forrása tud lenni. Természetesen különböző szintek vannak szakmailag a kollégák
között, és mindenki a hozzá testhezálló, szakmai képzettségének megfelelő
munkáért felel, de még véletlenül sem az edzői papír alapján kategorizáljuk a
munkájukat. A hétköznapokon elvégzett feladataik és munkamoráljuk sokkal többet
számít hosszútávon. Jelenleg 14 edző dolgozik az MTE utánpótláscsapatainál, ez
még mindig nem annyi, mint amennyi csapatunk van, ezért több kollégának is
egyszerre több szerepe is van. Mindenki más-más úton került hozzánk, viszont
bízok benne, hogy az említett tulajdonságot, mind érvényesek rájuk.
Szoros
kapcsolatban álltok mind a másik városi egyesülettel, mind pedig a környező
települések egyesületeivel, miről szól ez a kapcsolat?
Amit mi elképzeltünk, az alapján ez fontos része a munkánknak. A MITE
csapatával közösen kialakított kiválasztó rendszerünk alapja az, hogy minden
játékost az aktuális teljesítmény szintjének megfelelő megmérettetéseken
tudjunk versenyeztetni, oda-vissza zajlik az áramlás a két egyesület között. Ez
a gyakorlatban azt jelenti, hogy 9-10 éves kortól a környék legtehetségesebbnek
vélt gyerekeit szeretnénk együtt képezni és fejleszteni. A döntések, elsősorban
a mi oldalunkról sokszor konfliktusokkal járnak, de egy ilyen egyesület
életében ez előfordul, a mi feladatunk, hogy felvállaljuk ezeket. Ez még
alapvetően nem jelenti azt, hogy az a 9 éves gyerek, aki nálunk focizik
biztosan jó focista lesz, a többiek pedig nem. Szeretnénk úgy gondolkodni, hogy
úgy, ahogy be, úgy visszaesés esetén ki is lehessen kerülni a rendszerből, hogy
a motivációt fent tudjuk tartani. Rengeteg buktató létezik egy sportpályafutás
felépítése során. Fontos a tehetség egy bizonyos szintig, de a mentalitásnak, a
viselkedésnek és motivációs bázisnak legalább akkora jelentőséget
tulajdonítunk. A környékbeli egyesületekkel való kapcsolattartás azért is
fontos, mert rengeteg tehetséges játékos él a településeken is, viszont az ő
sportolásuk számukra és a szülei számára is nagyobb lemondásokkal jár. Úgy
gondolom, hogy minden csapattal korrekt viszonyban vagyunk, gyakorlatilag
minden településről van játékosunk valamelyik korosztályunkban, de két
település, úgy gondolom, megérdemli, hogy külön megemlítsem őket. A Dunakiliti
és Halászi csapattal évek óta remek viszonyt ápolunk utánpótlás szinten, ez csakis
kölcsönös és hosszútávon célravezető döntések alapján működhet. Meg kell
jegyeznem, hogy ebből a szempontból már sokkal nyitottabb a többi egyesület is,
viszont a bizalmukat is meg szeretnénk nyerni.
Ezenkívül,
a Labdarúgó Akadémiák is figyelemmel kísérik az MTE-nél folyó munkát és az itt
játszó fiatalok teljesítményét. Hogyan zajlik a kiválasztás, mielőtt egy -egy
fiatal bekerülne valamelyik Magyarországi akadémiára?
Manapság már egy komoly akadémia munkája elképzelhetetlen úgynevezett scout
tevékenység nélkül. Ezek a tehetségkutatók járják az utánpótlás mérkőzéseket,
tornákat. Általánosságban, korosztályonként kiválasztókra, tesztmérkőzésekre,
edzőtáborokra szokták hívni a kiszemelt játékosainkat. Ezt követően történik
egy esetleges érdeklődés, amely onnantól már a szülők bevonásával zajlik.
Igyekszünk szoros kapcsolatot ápolni ezekkel a központokkal, és érzékelhető egyfajta
átrendeződés az erőviszonyokban közöttük az utóbbi időben. A döntés nem a mi
kezünkben van, maximum tanácsot tudunk adni a családnak. Véleményem szerint
azonban nem csak egy út van, és semmire sincs garancia, a végállomás a lényeg,
ami a felnőtt futball lesz.
Térjünk
vissza az MTE-hez. Az utánpótlás tornákon minden korosztály nagyon jól
szerepel. Miben látod ennek a sikerét?
A siker mindig elég relatív kifejezés az utánpótlás sport világában. Fontos
az eredményes szereplés, hiszen a résztvevők számára az egy támpont, egy
visszajelzés, az elvégzett munkáról, hosszútávon az adhat hitet és motivációt.
Azonban nehéz megtalálni azt az arany középutat, hogy az ne csapjon át a
győzelem hajszolásába. Bízom benne, hogy hosszútávon több saját nevelésű
játékosra támaszkodhat az MTE felnőtt csapata, ezt tekinteném sikernek.
Január
közepén Győrben Farsang kupán szerepeltek az UP korosztályos csapatok. Az idei
torna tapasztatait megosztanád az olvasókkal?
Megszokott módon, minden évben, minden korosztályban részt veszünk. Remek
kapcsolatot ápolunk a rendező egyesülettel. Amolyan évindító rendezvénynek
fogjuk fel a legtöbb korcsoportban. Azonos erősségű ellenfelekkel, a tél
közepén kiváló körülmények között, jó alkalom a megmérettetésre.
Az
utánpótlás képzés fontos része a szülő-edző közötti jó kapcsolat, főleg a
kisebb korosztályban. Miként folynak bele a szülők az egyesület életébe?
A cél úgy gondolom közös, sportra nevelni a gyerekeket, és ha megfelelő
szintű tehetség szorult belé, akkor a lehető legtöbb segítséged megadni számára
a jövőjét illetően. A legfontosabb megjegyezni, hogy az edzők legnagyobb támasza
a szülő. Gyakorlatilag, ahhoz, hogy például egy 11 éves gyerek, edzésre,
tornákra tudjon járni, ott a családnak ügyes életszervezésre és komoly lemondásokra
van szüksége. Nem beszélve arról, ha esetleg a családban több gyerek is van,
vagy a távolságok, esetleg a munkahely is nehézségeket okoz. Szakmailag nem, de
főleg szervezési kérdésekben és tapasztalatok útján szükségünk van a szülők
véleményére, reakcióira.
Már
egész kicsi kortól foglalkoztok gyerekekkel, hiszen a legkisebb korosztály
néhány tagja még óvodába jár. Milyen módszerekkel keltitek fel az ő érdeklődésüket?
Hogy zajlanak az edzéseik?
A környékbeli csapatok tehetségeit a Bozsik tornákon tudjuk szemügyre venni
elsősorban. Az intézményekben pedig már a legfiatalabb korban igyekszünk a foci
irányába terelni a lurkókat. Az ovifoci programunkkal lefedjük a városi
óvodásokat, ahol heti rendszerességgel tartanak edzéseket a kollégák, a megfelelő
időjárás esetén a szabadban, téli időszakban pedig az UFM Arénát, és a MITE
pálya, fedett műfüves pályáját használva. Ezekamolyan általános labdás foglalkozások, játékok, kevésbé speciális
labdarúgó edzések. A játékosság, a labda és mozgás szeretetének a felébresztése
a cél. Ezekben az előkészítő korosztályokban és a női csapatainknál
folyamatosan várjuk a jelentkezőket, itt igyekszünk nagyobb létszámokat
mozgatni. Terveink között szerepel a környékbeli falvakra és az általános
iskolák alsós korosztályaira kiterjeszteni ezt munkát.
Sérülésed
óta nem léptél pályára az NB II-es felnőtt csapatban. Tervezed még valamikor
visszatérésed?
A játék hiányzik, meglátjuk sikerül-e visszatérni. Köszönöm a lehetőséget!